Skippa till innehåll

TRIMMERS

Det går utmärkt att använda samtliga våra maskiner över hela kroppen.

Om du ska trimma skägg och kommer att använda trimmern med distanskam, rekommenderar vi att du siktar in dig på en av våra större maskiner då de är mer anpassade till just det ändamålet. De små maskinerna har smalare skär och mindre tänder vilket gör de är mer anpassade till att raka detaljer och det lilla "finliret".

Om du är trött på alla "skittrimmrar" som finns på marknaden, då rekommenderar vi alltid Moser Chromestyle Pro, där får man mest för pengarna. Du kan justera längden mellan 0,7mm-3mm direkt på skärhuvudet, dvs utan distanskam. (självklart följer det med distanskammar om du vill klippa längre)

Då kan du trimma både skägg och hår med samma maskin och dessutom utan distanskam. Att klippa sig med stålskäret direkt mot huden är en överlägsen känsla. (du kommer aldrig vilja byta!) Det är en stark och bra motor och ett bra batteri. (jämfört med Moser Li + Pro 2 som har Litiumbatteri som är snäppet bättre men också lite dyrare).

Då rekommenderar vi att du köper Moser ChromStyle PRO med extra fint skär som klipper 0,1 mm. Alternativet är att du rakar huvudet med rakhyvel eller kör med rakapparat (som dock har en förmåga att nagga lite i skinnet på huvudet - huden är lite känslig där).

Vi har även två maskiner där du kan välja att justera skäret till 0mm. Det kan du göra med Wahl Detailer och Wahl Balding.

- Mest troligt är nog att du slarvat lite med rengöringen och inoljningen. Handen på hjärtat, har du verkligen rengjort den varje gång och oljat in den enligt instruktionerna? (var maskinen igång när du oljade in den?)

- Annars kan det vara så att skäret börjar bli slitet och då är det kanske dax att investera i ett nytt fräscht skär. (ju oftare du oljar in ditt skär desto längre håller det) Du hittar nya skär här.

- Det kan också vara så att du drar maskinen för fort över huvudet då kan maskinen lugga och slita lite i håret. (speciellt med kombinationen grovt hår och/eller slarv med rengöring och inoljning) Man måste dra hårtrimmern långsamt över huvudet när man klipper så maskinen hinner med att klippa varje hårstrå som kommer in mellan flänsarna på skärhuvudet - blir det för mycket hår med stort tryck/hastighet bromsas skärets rörelse ned och risken för luggning ökar. Så ta det lugnt och försiktigt när du klipper dig.

För att det är enorm skillnad på hållbarhet och kvalitet. De största skillnaderna är:

Motorn
Det är otroligt stor skillnad på motorers kvalitet. Motorerna som finns i de trimmers vi säljer är tillverkade för att vara igång hela dagar, år ut och år in. De också mycket mer kraftfulla och orkar driva de högkvalitativa bladen i den hastighet som krävs för att få en jämn och skön klippning som inte "luggar" en.

Batterierna
Batterierna är också kraftfullare och håller längre än "vanliga". De är framtagna för att driva kraftiga motorer och kunna laddas många, många gånger och ändå ge samma kraft. Moser Li+pro har ju dessutom ett litiumbatteri som är lite mindre skadligt för miljön och är lite stabilare och utan minneseffekt (dvs kan laddas oavsett om det är tomt eller halvfullt)

Bladen / Skärhuvuden
På våra maskiner kommer du aldrig se ett skärhuvud av plast, de är av metall och alla huvuden är faktiskt handslipade för att att varje huvud skall vara optimalt. Bladet är sylvasst och ligger exakt dikt mot huvudet. (Därför är det extremt viktigt att man emellanåt smörjer med olja!) Huvudena är tillverkade av 100% högkvalitativt rostfritt stål.

Ja det gör de faktiskt. Det är faktiskt samma fästen och samma typ av maskin då som nu. De flesta maskinerna är gjorda så de skall hålla länge (om man sköter dem noga dvs).

Ja, absolut. Men tänk på att det är ett mindre skär och lite mindre motor om du har grovt hår på huvudet (eller på hakan) Vi brukar dock rekommendera att man köper en "stor" maskin om man skall raka huvudet regelbundet, detta främst för att de orkar lite mer och dessutom är det ett bredare skär som tar mer för varje "drag" du gör på huvudet.

Om du har grovt eller väldigt tätt skägg, rekommenderar vi att du använder en av våra större maskiner då saxen har större och kraftigare tänder samt kraftigare motor. 

Lämpliga maskiner för grova skägg är till exempel, Jaguar J-Cut 50 och Moser Li + Pro 2

Övriga trimmers hittar du här: https://kutts.se/collections/trimmers

Om du eller någon annan råkat tappa din trimmer i golvet kan den lilla plastbiten (se bild nedan) som håller skäret på plats - råka gå sönder, vilket gör att ditt skär inte sitter fast som det ska. Tyvärr är det så illa att det inte går att få fatt i reservdelar till skären då producenterna hänvisar till nya skär istället.

Så skulle det vara så att du råkat illa ut och din maskin gått i golvet så att skäret inte längre sitter fast som det ska, så hittar du nya skär till din maskin bakom länken nedan. Skulle det vara så att du inte hittar skäret till just din maskin är det bara att kontakta vår kundtjänst under knappen "Kontakt".

Skärhuvuden till trimmer: https://kutts.se/collections/skarhuvuden

 

Trimmers med magnetmotor kan smälla till lite när den startar, det är helt normalt.

Innan en trimmer lämnar fabriken testas maskinen på en matta av syntethår för att säkerställa att funktionen av skär och motor är optimal.

När maskinen därefter rengörs med tryckluft kan det ibland vara så att några strån av syntetmattan sitter kvar.

FRISÖRSAXAR

Om du är vänsterhänt och dina tidigare saxar har varit vanliga högersaxar, är det vanligt att det tar lite tid innan fingrar och handen vänjer sig vid den nya vänstersaxen. I början är det vanligt att en vänstersax upplevs som att den inte fungerar och inte klipper som den ska. Detta är extremt vanligt och går över med tiden när du har använt saxen ett tag.

Innan en sax lämnar fabriken testas den på en matta av syntethår för att säkerställa att skäret är optimalt.

När saxen därefter rengörs med tryckluft kan det ibland vara så att några strån av syntetmattan sitter kvar, vilket gör att saxen kan se använd ut vid leverans. Vi kan dock försäkra att vi aldrig säljer använda saxar.

För att din frisörsax ska hålla länge behöver du ta väl hand om den, det gör du genom att följa nedanstående 2 steg var gång du använt din sax.

Steg 1:

Det du behöver göra efter var dag när du klippt klart är att torka rent saxen med en fiberduk förslagsvis en sådan som du putsar glasögon med. Skulle det vara så att din sax är riktigt smutsig går det bra att skölja den under rinnande vatten för att sedan torka den riktigt ren och olja in hela saxen, glöm inte att olja in även skären.

Steg 2: 

Efter att du torkat saxen ren i steg 1 ovan droppar du en droppe olja precis vid skruven och arbetar in den i saxen genom att klippa ett par gånger i luften. Det gör att din sax kommer hålla sig i gott skick och vara lätt att klippa med.

Skruven

Mitt på saxen sitter den en liten skruv som håller ihop saxen. Skruven är korrekt inställd från fabrik och behöver ytterst sällan justeras. När saxen monteras säkerställer tillverkaren att skärens klippvinkel är optimal för saxen och att skären löper rätt så att saxens skär inte skadas vid användning. Om skruven lossas kommer grundinställningen ändras och saxen inte längre fungera optimalt och risken för att skada skären ökar.

För att säkerställa att din sax är optimalt inställd så följer du bara nedanstående 4 steg.

Steg 1:

Börja med att testa att saxen löper lätt och att den stänger sig jämt.

Steg 2:

Spetsarna får inte stänga förbi varandra.

Steg 3:

Spetsarna får inte heller stänga precis över varandra.

Steg 4:

Säkerställ att spetsarna stannar en bit ifrån varandra saxen är "stängd". 

Om din sax stänger som i steg 4 så är den rätt justerad och kommer klippa optimalt, om din sax inte klipper som i steg 4 ber vi dig kontakta vår kundtjänst för hjälp.

BATTERIER

Li-ion, även kallat Litium Jon batteri, har låg vikt, bra prestanda och goda miljöegenskaper. De håller i ca 2-3 år eller ca 500 laddningar.

Det finns en övervakningskrets som skyddar batteriet mot överladdningar och överhettning.

Litium-jon- och litium-polymerbatterier är de bästa och mest avancerade sekundärbatterierna för strömförsörjning inom ett stort antal applikationsområden: Små lätta batterier med låg strömförbrukning för en växande användningen i bärbar utrustning som trimmers, mobiltelefoner mm.

Att ett batteri har minneseffekt innebär, enkelt uttryckt, att batteriet kommer ihåg effektbehovet från förra laddningen.
Detta innebär att batterier med minneseffekt måste vara helt tomma innan laddning, annars försämras kapaciteten snabbare än normalt.
Tungmetallen kadmium har istället ersatts av "metalliskt väte" och batteriet är alkaliskt. Dessa kan dessutom laddas utan effektförluster. NI-MH har högre kapacitet än motsvarande äldre NI-CD batterier. Dessutom är de mer miljövänliga. Batteriet tål att snabbladdas men kan även ta skada vid temperaturer över 40°C. Batteriet håller ca 300-600 laddningar och bör förvaras i rumstemperatur runt 20°C.

BYTEN OCH RETURER

Produkter som används på eller i kroppen räknar vi till intimprodukter. Några exempel är trimmers och skär till dessa, rakapparater, rakhyvlar och hårborstar och alla andra produkter som rör kroppen när de används. En hårfön räknas inte som intimprodukt då den inte används i direkt anslutning till kroppen.
Vi har inte någon bytesrätt på batterier då vi inte kan säkerställa att det till exempel inte har kortslutits på grund av felaktigt handhavande.

Vill ni ha hjälp med att byta batteri kontakta oss för att använda vårt serviceavtal. Se mer här: https://kutts.se/pages/service-och-reparationer

 

För privatpersoner gäller full ångerrätt inom 14 dagar från det att varan mottagits. För företag eller för konsumentköp under 400kr gäller inte ångerrätten. Ni som kund har rätt att öppna och undersöka varan dock så debiteras eventuella skador på originalförpackning med 200kr. Ingen retur godkänns utan att man meddelat Kutts. Det är viktigt att en kopia av faktura/följesedel bifogas för att vi skall se vilken order returen gäller. 

Notera att batterier, kretskort och produkter som räknas som intimprodukter godkänns enbart om orginalförpackning är oöppnad. 

Fraktavgift och returporto betalas alltid av kunden och returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter (exempelvis postförskott) det går såklart bra att kontakta vår kundtjänst för att få en spårbar retursedel av Kutts Barber AB till en kostnad av 99kr.

Ni som kund är ansvarig för att paketera varorna så att de inte rimligen kan skadas under leveransen. Efter vi mottagit returvaran återbetalar vi köpet till angivet bankkonto eller betaltjänst inom max 14 dagar.

Fraktavgift och returporto återbetalas ej. 

Kontakta vår kundtjänst och informera om att du vill ångra ditt köp och få information om vart returen ska skickas, kundtjänst når du via formuläret på https://kutts.se/pages/kontakta-oss. Glöm inte att tala om vilken order och vara det gäller så går det hela mycket smidigare.

KÖP OCH BETALNING

Enligt Klarnas bedrägeripolicy så skall fakturan skickas samtidigt som varorna lämnar vårt lager. Fakturan kommer att skickas till den e-post adress som anges vid beställning.

Skulle det vara så att alla varor inte kan skickas samtidigt kommer fakturan skickas så snart sista varan lämnar vårt lager.

Har du fått alla varor men inte fakturan kan det vara så att den fastnat i ditt mailprograms skräppostfilter, logga då in på "Mitt Klarna" via https://www.klarna.se för att visa fakturan eller kontakta Klarna via telefon 08-12012010 så skickar de ut en ny faktura till dig.

Vi återbetalar hela varans värde så länge den, eller förpackningen, inte är skadad. Dock återbetalar vi inte några fraktkostnader. 

Efter vi har mottagit returvaran återbetalar vi köpet till det konto som användes vid betalning inom max 10 dagar. När en retur för en order med ett orderbelopp över gränsen för fraktfritt, resulterar i ett nytt totalt orderbelopp under gränsen för fraktfritt, tillkommer frakt. Detta gäller även om en hel order med ett totalbelopp över gränsen för fraktfritt returneras.

Om du inte har fått någon orderbekräftelse den närmsta timmen efter din beställning kan det bero på två saker:

1. Att du råkat ange en felaktig epostadress

eller

2. Att vår orderbekräftelse hamnat i din spam/skräppost.

Om du inte hittar vårt mail i skräpposten så är det bara att du hör av dig till oss, antingen genom att använda vårt kontaktformulär eller genom att maila till support@kutts.se.

För att ange en rabattkod för Kutts.se så anger du din kod när du kommer till kassan.

Om du ångrar ditt köp behöver du fortfarande hämta ut ditt paket och skicka det i retur själv.

Om du låter paketet gå i retur utan att hämta ut det kan det dröja upp till 3 veckor innan du får tillbaks pengarna för ditt köp, då paketet ligger i minst två veckor och väntar på att hämtas ut och därefter skall det fraktas tillbaks till vårt lager.

Fraktbolaget tar även extra betalt för att köra tillbaka returen till oss vilket vi tyvärr kommer att behöva debitera dig.

För mer information om ej uthämtade paket se: https://kutts.se/pages/kop-och-leveransvillkor

Om du vill att din beställning skall skickas till en annan adress eller mottagare än dig själv, går det bra att ange denna i kassan innan köpet avslutas. Vi har ingen möjlighet att ändra adress eller mottagare efter att ett köp har genomförts. 

Om någon annan än mottagaren skall hämta ut försändelsen behöver den som hämtar (förutom sin egen) även mottagarens legitimation.

Alla varor som säljs på Kutts.se omfattas av en garanti på ett år från tillverkaren.

För mer information om service och reparationer se: https://kutts.se/pages/service-och-reparationer

För att få din faktura via post kontaktar du Klarnas kundtjänst, du når dem lättast via nedanstående uppgifter: 

Hemsida: http://www.klarna.se

Telefon: 08 - 120 120 10

Email: info@klarna.se

Våra villkor hittar du via följande länk: https://kutts.se/pages/kop-och-leveransvillkor

FRAKT

Oavsett orderbelopp kan du välja att köpa till expresshantering. Det innebär att din order hamnar högst upp på vår prioriteringslista och vi hanterar din beställning innan alla andra ordrar som hanteras.

I regel har du varan inom 2-7 arbetsdagar. Under sommar-, jul-ledigheter och Black Week kan leveranstiden vara påverkad. Skulle det bli ytterligare fördröjningar kontaktar vi dig självklart omgående.

Om du inte har fått din vara inom 7 arbetsdagar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst här: Kundtjänst.

Då vi har flera lager skickar vi ibland mer än ett paket till dig. På följesedeln som följer med leveransen ser du om du kan förvänta dig fler än ett paket. Självklart gör vi alltid vad vi kan för att skicka allt i samma försändelse.

 

 

Just nu kan vi endast leverera till adresser inom Sverige. 

Vi använder DHL, Schenker och PostNord för att leverera beställningar.

När din beställning finns att hämtas kommer du få en avisering från transportören via SMS och/eller brev.

FÖRETAG

Butiken Kutts.se ägs och drivs av Kutts Barber AB som har organisationsnummer 559233-6019.

Postadress:

Kutts Barber AB
Nygatan 52B
702 11 Örebro

För tillfället har vi inte någon butik utan finns enbart på nätet.

Om du representerar ett företag som säljer tjänster eller produkter och vill komma i kontakt med oss angående detta gäller nedanstående:

För att kunna fatta ett beslut behöver vi information om er tjänst/produkt i skrift där minst nedanstående information behöver framgå, det går bra att använda kontaktformuläret under: https://kutts.se/pages/kontakta-oss

Vid tjänster

  • Beskrivning av tjänstens huvudsakliga syfte
  • Andra fördelar med att använda er tjänst
  • Hur integrationen går till
  • Hur ni säkerställer våra kunders personuppgifter
  • Hur ni använder våra kunders personuppgifter 
  • Beräknad ROI av att använda er tjänst
  • Beskrivning om hur en POC i regel genomförs
  • Avtalslängd
  • Tjänstens listpris
  • Referenskunder
  • Kontaktuppgifter

Vid produkter

  • Beskrivning av produkten både i text och bild
  • Inköpspris ex moms
  • Rekommenderat försäljningspris 
  • MOQ
  • Leveransvillkor
  • Produktens ursprung/tillverkningsland
  • Garanti och hantering av reklamationer
  • Service/Reparationer när detta är möjligt
  • Kontaktuppgifter